Rádce na beton

Seriál Jak na beton, aneb průvodce betonářskou kuchyní: 

1. díl: Jak správně vybrat beton?

Není univerzálnějšího materiálu, než je beton. Může mít nekonečně mnoho podob a na stavbě se s trochou nadsázky uplatní téměř kdekoliv. Má to jen jednu podmínku: Je třeba zvolit správný beton pro danou konstrukci. Poradíme vám jak na to.

TROCHA TEORIE:

Beton je kompozitní stavební materiál. Základními vstupními materiály pro jeho výrobu jsou cement, hrubé a drobné kamenivo, voda, přísady a příměsi. Při vlastní výrobě se používají různé druhy těchto materiálů, jejichž kombinace definují výsledné vlastnosti jednotlivých typů betonů.

Betony pro základy rodinného domu, ploty nebo třeba nosné zdi se zásadně liší. Proto je předpokladem kvalitní konstrukce správná volba betonu. Specifikaci neboli popis betonu, tvoří 6 základních technických parametrů a některé doplňující. Jsou to zejména údaje o jeho odolnosti vůči prostředí, ve kterém má být umístěn. Úplná specifikace betonu je ale spíš záležitostí odborníků. Doba míchání betonu doma je pryč, takže budoucí stavebníci nemusí řešit jak a z čeho beton vyrobit. Podle údaje v projektu si jej stačí objednat v betonárně, navíc s dovozem přímo na stavbu.

PRO ZVÍDAVÉ: Zájemcům o podrobné informace o typech a specifikaci betonu poradí nejen tento portál www.transportbeton.cz, ale i publikace „Příručka technologa – BETON: Suroviny – výroba – vlastnosti“, kterou si zde lze zdarma stáhnout (v Dokumentech ke stažení). 

Pokud jde o menší stavbu a projekt nemáte, zajeďte nebo zavolejte přímo do betonárny. Dodávku betonu, co do kvality a objemu přesně odpovídajícímu objednávce i normám, garantují členové Svazu výrobců betonu (www.svb.cz). V betonárně si pak můžete zdarma objednat konzultaci s technologem. Ten vám s výběrem betonu poradí a optimální recepturu pro danou konstrukci navrhne za vás. Máte tak zaručeno, že nestoupnete „vedle“. To je důležité, protože po posledních změnách v normě (nyní ČSN EN 206) za specifikaci betonu nově odpovídá odběratel!

TIP PRO VÁS: Nejbližší betonárnu skupiny Českomoravský beton v okolí vám pomůže najít www.transportbeton.cz/betonarny, dostupný i ve verzi pro mobilní telefony. Webová aplikace vám pohodlně poskytne  informaci o vzdálenostech nejbližších betonáren a díky vazbě na navigační modul snadno umožní do vybrané betonárny dojet. Kromě toho umožňuje snadné zaslání poptávky přímo přes internet. 

 2. díl: Jak připravit stavbu před betonáží základové desky?

 

Díky vlastnostem betonu v čerstvém stavu je možná realizace takřka jakéhokoliv tvaru konstrukce. Základy patří zdánlivě k nejjednodušším. Stačí beton nalít do výkopu, nebo nestačí? Tomu, jak se na betonáž připravit, jsou věnovány následující řádky.

Pokud je únosnost základové zeminy nedostatečná, volí se založení domu celoplošné na tzv. základové desce. Tento způsob je o něco nákladnější, než založení na tzv. pasech, umožní však rovnoměrné sedání objektu a eliminuje trhliny ve zdivu, vznikající nerovnoměrným sedáním objektu na základových pasech. Základová deska přenáší zatížení všech pater domu do základové zeminy. Při zakládání na pasech se mezi pasy betonuje podkladní beton, který slouží k položení hydroizolace a který přenáší zatížení od příček, nábytku a provozu v přízemí do podkladní zeminy.

Samotný postup realizace základů začíná skrývkou ornice v ploše budovaného objektu. Radíme, uložte ji stranou, později se vám bude hodit na finální úpravu pozemku. V souladu s projektovou dokumentací se poté provádí vytyčení stavby. Podle vyznačeného obrysu základů se realizují výkopy základových pasů. Nakonec se výkop ručně dočišťuje.

V této fázi doporučujeme přizvat technický dozor, který zkontroluje stav tzv. základové spáry. Separaci betonu od zeminy zajistí podsyp těženým kamenivem (štěrk), ideálně frakce (tj. hrubosti) 16/32. Jeho zhutněním připravíme základovou půdu na zatížení konstrukcí domu.

POZOR: Při špatné návaznosti jednotlivých kroků přípravy a betonáže vzniká časová prodleva, kdy hrozí, že se do výkopu začnou sunout stěny, což má za následek špatné navázání nebo nenavázání jednotlivých částí pasu. Základové pasy nebývají vyztužené, a tak je mohou přerušit trhliny. Konečným důsledkem bývá nehomogenní konstrukce základů, která vede k nerovnoměrnému sedání objektu, což s sebou nese riziko následného praskání nosného i nenosného zdiva.

Po ošetření základové spáry proběhne na úrovni základové spáry montáž zemnící pásoviny, jejíž vývody nad úroveň základů navážou na budoucí napojení hromosvodu. Prostupy pro následnou montáž kanalizace, napojení vody, elektřiny a další instalace umístěte dle projektu a před betonáží důkladně utěsněte. Požadovanou únosnost podkladní betonové desky betonované mezi pasy zajistíme před betonáží vložením armovací sítě (ocelové sítě menšího profilu drátu), která ji zpevní. Pokud volíme jako způsob založení betonovou desku, musíme jí vyztužit vždy.

TIP PRO VÁS: V některých případech lze velmi dobré houževnatosti betonové konstrukce dosáhnout využitím tzv. drátkobetonu, např. značky STEELCRETE. Ten tak může částečně nebo úplně nahradit výztužné ocelové sítě. V případě podkladního betonu nebo betonové základové desky lze výztužné sítě tímto produktem nahradit zcela. Ocelová vlákna se do čerstvého betonu přimíchávají již na betonárně a spolu s ním se dopravují na stavbu autodomíchávačem. Podrobnosti o drátkobetonu zde.

Před betonáží by měl správné provedení prací zkontrolovat stavební dozor. Chyby při provádění základů se totiž mohou později vymstít, v extrémních případech může být narušena dokonce statika konstrukce domu. Opravy základů jsou obtížné, často téměř nemožné, kromě toho vždy velmi drahé.

 3. díl: Doprava jako součást objednávky betonu

 

Beton je stavební materiál specifický třeba i tím, že s jeho objednávkou je takřka neoddělitelně spjata doprava. Z betonárny musí být beton na stavbu dopraven tak, aby si zachoval vlastnosti požadované odběratelem.

POZOR: Než objednáte vybraný beton, ověřte si, jaká je dostupnost Vaší stavby. Je třeba, aby příjezdová cesta a pracovní plocha byla dostatečně únosná. Také je třeba zajistit dostatečný prostor, po kterém se bude pohybovat a otáčet technika. Místo stavby musí být dostupné i z hlediska průjezdnosti, např. z hlediska poloměrů otáčení, podjezdů nebo nadzemního vedení elektrického proudu.

Čerstvý zavlhlý beton se přepravuje zpravidla na ložných plochách vozidel. Proti znehodnocení je nutné čerstvý beton zabezpečit před samotným použitím na stavbě např. neprodyšnou plachtou tak, aby nemohl vysychat a zmoknout. Častější a výhodnější je proto doprava betonu v autodomíchávači. Tento způsob dopravy je objednáván asi ke třem čtvrtinám dodávek betonu. V Praze pak doprava autodomíchávači činí dokonce až 92 %, oproti 8 % dopravy na tzv. „sklopkách“.

Maximální hmotnost vozidel

K dopravě se používají nejčastěji autodomíchávače o užitečném objemu bubnu 5 až 9 m³, přičemž 1 m3 betonu váží cca 2 až 2,5t dle receptury.  Maximální zákonem povolená hmotnost vozidel činí pro 4nápravový mix 32 tun, pro 3nápravový mix 24 tun. Z toho vyplývá, že ne vždy může jet autodomíchávač  plně naložen.

Společnosti ve skupině Českomoravský beton nabízejí možnost dopravy jak silničními autodomíchávači, tak autodomíchávači terénními. Terénní vozy si, jak už název napovídá, poradí i s náročnějším terénem, jsou však těžší a proto na stavbu dovezou menší objem betonu. Více o službách dopravy ve skupině Českomoravský beton naleznete na www.transportbeton.cz/sluzby-ve-skupine/cerpani-a-doprava.html.

NEZAPOMEŇTE: Pro dopravu betonu platí časové omezení jízdy vozidel nad 7,5 t (dle zákona Zákon 361/2000 Sb. §43). Zákaz jízdy mimo prázdniny platí pro neděle a svátky v době od 13 do 22 hodin. V době letních prázdnin nesmějí vozidla nad 7,5 tuny vyjet v pátek v době 17 – 22 hodin, v sobotu v době 7 – 13 hodin a ani v neděli a ve svátek v době 13 – 22 hodin.

Optimální variantu přepravy s ohledem na dostupnost stavby navrhnou dispečeři zvolené betonárny. Včasná a správná volba typu a množství betonu včetně naplánovaní dopravy autodomíchávačem je jednou z podmínek plynulé betonáže.

 4. díl: Jak dopravit beton do konstrukce? Nejčastěji pomocí mobilních čerpadel na beton

 

Při objednávce betonu se rozhoduje nejen o nákupu samotného materiálu a jeho dopravě na stavbu, ale také o způsobu jeho ukládání do konstrukce. Přímo z mixu se ukládá asi 60 % betonu, pomocí čerpadel průměrně 39 %, zbývající procento připadá na tzv. bádie, což jsou trychtýřovité nádoby zavěšené na jeřábu. V Praze je poměr ukládání pomocí čerpadel vyšší, činí až 60 %.

Aby se dal beton čerpat, musí mít vhodnou skladbu. O návrh správné skladby čerpatelných betonů se stará technolog betonárny. Vhodný stroj – čerpadlo – pak na základě požadavku betonárny zajistí dispečer čerpadel. Ten zohlední potřebnou vzdálenost čerpání, požadovaný hodinový výkon a pošle na stavbu ten správný prostředek pro čerpání.

PRO ZVÍDAVÉ: Podrobnosti k čerpatelnosti betonu lze najít zde: Čerpatelný čerstvý beton.

Typy čerpadel

Čerpání betonu se provádí za pomoci mobilních i stabilních čerpadel, automixů s čerpadlem na nástavbě (tzv. pumpomixů) a betonovacích věží (velké stavby). Největší mobilní čerpadlo v České republice má délku ramene 58 metrů, běžně se používají čerpadla s délkou ramene od 17 m. Tento údaj představuje možnou vzdálenost čerpadla od konstrukce, neboli délku výložníku, zkrátka délku ramene čerpadla s trubkou.

K tomuto rameni lze připojovat další hadice. Ty však leží na konstrukci a manipulace s nimi dobu ukládání betonu do konstrukce značně prodlužuje. Malá přívěsná čerpadla lze použít pro beton s kamenivem do 16 mm, avšak tato čerpadla nejsou vhodná např. pro drátkobetony z důvodu rizika ucpání.

TIP PRO VÁS: Nabídku čerpadel „Rozměrovou tabulku čerpadel skupiny Českomoravský beton“ si lze stáhnout zde: http://www.transportbeton.cz/sluzby-ve-skupine/cerpani-a-doprava.html.  

Interaktivní přehled čerpadel mohou zájemci najít zde: www.tbg-metrostav.cz/cerpani-betonu.

Tloušťka použitých hadic závisí nejen na receptuře betonu, ale také na způsobu manipulace s nimi. Standardně se používá průměr 125 mm, v případě ruční manipulace s hadicemi se používá průměr 100 nebo 65 mm. Při použití užších průměrů hadic betonárna navrhuje úpravu receptury na drobnější kamenivo.

5. díl: Objednání a nákup betonu

 

Nejsnadněji si beton opatříte v betonárně. Specializovaný výrobce jej namíchá v požadovaném množství, kvalitě a dodá až na stavbu ve smluvený den a hodinu. Do navrhování poměrů cementu, vody, plniva, přísad a příměsí, míchání betonu a jeho ukládání se raději sami nepouštějte. Zvlášť pokud při stavbě domu hledíte na kvalitu materiálů a přesnost zpracování. V podstatě nikdy totiž nedosáhnete optimální receptury. Navíc namíchat dostatečné množství betonu o stále stejné kvalitě doma je nereálné a při kolaudaci stavby nemůžete předložit stavebnímu úřadu požadované doklady o kvalitě betonu.

 Základy domu nejsou jen obyčejným kusem betonu, ale důležitou součástí stavby se zásadním vlivem na její fungování a trvanlivost. Při „domácím kutilství“ často dochází např. při betonáži pasů k přerušení prací, do výkopu se mezitím sunou jeho stěny, což má za následek špatné navázání jednotlivých částí pasu. Důsledkem bývá nerovnoměrné sedání objektu, což s sebou nese po celou dobu životnosti objektu praskání nosného i nenosného zdiva a další nepříjemnosti.

Nezapomeňte na dodací list

Jaký beton si opatřit víme z projektu. Požadovaný beton připraví dle Vaší objednávky zvolená betonárna. Vlastnosti dodaného materiálu jsou uvedeny v dodacím listě, který obdrží objednavatel při dodávce betonu. Betonárny skupiny Českomoravský beton, které jsou členy Svazu výrobců betonu, přitom garantují, že dodaný beton bude co do kvality a objemu přesně odpovídat objednávce i normám.

POZOR: Nejnižší množství čerstvého betonu, které lze namíchat a vozit je kolem 0,25 m3, což je 250 l, pro představu asi polovina korby na „multikáře“. Lze se ale domluvit i na menším množství, a to při spojení více staveb v okolí, případně si přijet přímo na betonárnu s přívěsným vozíkem za auto. Vozík však musí mít min. nosnost 500 kg. Pokud potřebujete ještě menší množství, například na nějakou drobnou opravu, zvolte suché pytlované směsi, případně výrobu betonu svépomocí. Důležité je se nepouštět do vlastních inovací. Omylem je přidávat drť do jemnozrnných pytlovaných směsí za účelem získání kvalitnějšího betonu. Pokud nepřidáte zároveň i cement, snížíte přidáním jen drti konečnou pevnost betonu.

Nejbližší betonárnu snadno najdete díky moderní aplikaci na www.transportbeton.cz. Její mobilní verze pro chytrý telefon Vám navíc automaticky poskytne  informaci o vzdálenostech nejbližších betonáren a díky vazbě na navigační modul snadno umožní do vybrané betonárny dojet. Kromě toho umožňuje snadné zaslání poptávky přímo přes internet. Nabídku dle poptávky zaslané přes transportbeton.cz můžete čekat nejpozději do dvou pracovních dnů. Kromě čerstvého betonu zde lze objednat také čerstvé malty, lité podlahové směsi nebo cementové pěny.

Beton objednávejte na konkrétní den a hodinu, tak abyste byli připravení na jeho následné zpracování. Obvykle na zpracování budete mít cca 1-2 hodiny času, přičemž tento údaj je velmi ovlivněn počasím a venkovní teplotou. Beton doporučujeme objednat min 3 dny předem.

ČEHO SE VYVAROVAT: Beton neřeďte vodou! Materiál pak degraduje, má tudíž horší vlastnosti (správně by se ve stejném poměru musel přidávat i cement). Pro zlepšení zpracovatelnosti se přidávají do betonu, tzv. plastifikátory, které jsou přímo určeny na tvorbu směsí s vyšší tekutostí. Ideální je objednat rovnou lepší stupeň a případně delší dobu zpracovatelnosti přímo na betonárně. Pokud si nejste jisti, jaký beton objednat, zavolejte předem na betonárnu. Jakékoliv upravování betonu dodaného betonárnou na vaši stavbu (přidání vody, dávkování plastifikátoru a pod) vámi či pracovníky stavby vede ke ztrátě možnosti reklamovat následně vzniklé vady.

 

 

6. díl: Zpracování betonu

 

Před vraty staveniště se každou chvíli objeví Vámi smluvený autodomíchávač s dodávkou betonu. Čeká vás zpracování betonu, které zahrnuje činnosti sestávající z ukládání betonu do bednění nebo formy, z jeho zhutnění a úpravy do požadovaných rozměrů a tvarů.

Se zpracováním betonu je třeba začít ihned po dodávce betonu, nejčastěji tyto činnosti zajistí odborná realizační firma. Doba pro zpracování betonu je závislá na teplotě betonu a teplotě okolí. V létě je tato doba kratší, v chladnějších částech roku je pak delší. Za běžných podmínek je možné počítat, že objednaná zpracovatelnost betonu (konzistence) vydrží cca 90 minut od jeho namíchání. Poté beton ztrácí konzistenci a je čím dále těžší ho požadovaným způsobem zhutnit. Pokud beton nezpracujete do doby, než začne tuhnout, pak se dostatečně nespojí, a konstrukce z něj nebude funkční.

 

POZOR: Pokud se betonáž nestihne v jednom dni, musíte počítat, že vznikne pracovní spára a předěly budou každopádně vidět. Již ztvrdlý beton, na který bude nová betonáž navazovat, musí být očištěný a před nalitím nového betonu také navlhčený. Ideální je, když je do pracovní spáry mezi navazovanými betony vložena výztuž.  Jedna polovina výztuže se zabetonuje do betonu na konci první betonáže a druhá pak při následující betonáži do navazující vrstvy. Při postupném betonování lze využít i speciální pletiva, která se do betonu vkládají.

Ukládání betonu zajistí jak speciální technika dodavatele – výrobce betonu tak i prostředky stavební firmy. U větších staveb se beton zpravidla čerpá, kromě čerpání je možné ukládání betonu do konstrukce také dalšími prostředky jako jsou bádie, speciální trychtýřovité nádoby se spodním uzávěrem nebo skluzem přímo z autodomíchávače.

 

NELZE DOPORUČIT: Někdy se, třeba při realizaci základů, přidávají do betonu kameny pro „vyšší pevnost“. Jde však o mýtus. Přidáním kamenů se v betonu tvoří oslabená místa. A beton se vlastně naředí. Výsledná konstrukce základu má potom vlastnosti horší než bylo zamýšleno.

Ukládání betonu se provádí vždy do vyčištěného bednění, při ukládání na základovou spáru se nesmí čerstvý beton znečistit zeminou. Výsledný vzhled betonu ovlivňují parametry bednění, například jeho nasákavost, struktura a spáry v bednění, ale také uchycení a těsnění pláště bednění.

Specifika pohledových betonů

U pohledových konstrukcí tvoří očím trvale vystavenou plochu beton, jehož vzhled byl vytvořen nejčastěji otiskem formy, bednění nebo tzv. matrice. Předpokladem na pohled krásné betonové plochy je vždy dokonale čisté a dobře utěsněné bednění. Ne vždy je pohledový beton absolutně hladký, v řadě případů je požadována přirozená pórovitá struktura betonu. Proto se při realizaci pohledových ploch používají lehce zpracovatelné až samozhutnitelné betony. Betony značky EASYCRETE se díky zlepšené tekutosti lehce roztékají po bednění. Tím se vyplní všechny záhyby konstrukce a vznikne na pohled dokonalá plocha. Více na www.easycrete.cz.

U základových desek je třeba uložený beton už v průběhu probíhající betonáže začít zpracovávat do roviny základové desky tzv. nivelační hrazdou. V betonu obsažený vzduch snižuje jeho pevnost, proto je třeba vzduchové póry odstranit hutněním. Hutnění vyžadují všechny typy betonů, tedy jak čerstvé z betonárny, tak pytlované betony. Výjimku tvoří betony samozhutnitelné, označené jako SCC, které se naopak hutnit nesmí.

Způsoby hutnění

Realizační firmy používají speciální ponorné vibrátory, individuální stavebník si může vibrační techniku zapůjčit v půjčovně stavební mechanizace. Vzduch lze z betonu odstranit i propichováním tyčemi, například zbytky betonářské výztuže. U zavlhlých směsí se využívá pěchování pomocí trámků nebo speciálních pěchů. U všech způsobů je však nutné postupovat trpělivě a pečlivě, nejlépe po tenčích vrstvách.

Pokud si někdo chce ušetřit práci s hutněním, může zvolit již uvedený samozhutnitelný beton, například značky EASYCRETE SV. Jde o beton, který během vlastního zpracování zhutňování nevyžaduje. Je schopen téci působením vlastní tíhy, dokonale vyplnit bednění a docílit zhutnění i v místech hustého vyztužení. Samozhutnitelný beton nabízí vysokou rychlost ukládání betonu, rychlejší výstavbu a tím i úsporu nákladů.

 

7. díl: Ošetřování betonu

Na čerstvý beton uložený do konstrukce působí negativně vlivy prostředí, jakými jsou sluneční svit, vítr, déšť, často i mráz. Pod pojmem ošetřování betonu se skrývá soubor opatření, která tyto vlivy minimalizují.

Především je třeba zabránit vysoušení povrchu betonu, např. vlivem vysokých teplot nebo větru, dále vyplavování cementu z povrchu betonu při silném dešti a promrznutí konstrukce při teplotách nižších než 0 °C. Beton je třeba začít ošetřovat ihned po konečném urovnání jeho povrchu, tedy často už v průběhu betonáže.

Vysoušení betonu lze snadno bránit zakrytím fólií, obdobnou jakou přikrýváme nábytek před malováním. Na okrajích ji doporučujeme zatížit, aby pod ni nefoukalo. Další možností je vodní mlžení nebo vlhčení přes geotextílii, což používají především realizační firmy. Individuální stavebník si geotextílii může zakoupit také, ale pro jeho potřeby většinou postačí například starý koberec.

DEJTE POZOR: Geotextílii nebo koberec nikdy nepokládejte na povrch betonu suché. Došlo by k okamžitému odsátí vody z povrchu betonu, a tím následně k sprašování jeho povrchu. Před položením jakékoliv savé vrstvy na beton je nutné tuto vrstvu vždy navlhčit.

Další možností je použít ošetřovací nástřik nepropouštějící vodu. Je potřeba ho aplikovat na povrch betonu ihned jakmile je to možné. 

Po dostatečném zatuhnutí povrchu betonu je možné jej rovněž zkrápět vodou, což může přispět k žádoucí dotaci vody do betonu v době jeho zrání.

NAŠE RADA: Při vodním mlžení nebo vlhčení musí teplota vody odpovídat teplotě povrchu betonu. Příliš studená voda vyvolá teplotní šok a v betonu mohou vzniknout trhliny. Pro skrápění je tedy vhodné využít nikoliv vodu ze studny, ale například na slunci ohřátou vodou z barelu zpod okapu. Při silném dešti zakryjte konstrukci fólií, což zabrání vyplavování cementu z povrchu betonu.

Bránit promrznutí betonu lze několika způsoby, na straně výrobce například ohřevem záměsové vody, kameniva a použitím betonů s vyšším vývinem hydratačního tepla, na stavbě pak zakrytím konstrukce nebo zaplachtováním části konstrukce a foukáním horkého vzduchu pod plachty. Využít lze i elektroohřev betonu uloženého v bednění. Volba konkrétního způsobu závisí na konkrétní teplotě (mrazu), intenzitě větru, deště nebo sněžení a na tvaru a objemu betonované konstrukce. Zahřívání betonu je však finančně nákladné. Proto je v zimním období, když by teplota během tvrdnutí betonu mohla poklesnout pod 0 °C, lépe nebetonovat.

Ošetřování dle typu konstrukce

Obecně lze říci, že konstrukce betonované v zemi, jako třeba základové desky, není třeba ošetřovat tak dlouho, jako betonové konstrukce na fasádách nebo sloupy. Tyto, často pohledové, konstrukce se ponechávají déle v bednění, a po odbednění se obalí například smršťovací folií. Tím je zajištěna nejen ochrana před vysoušením povrchu, ale také před mechanickým poškozením.

Délka ošetřování závisí na počasí, použitém betonu, tvaru a velikosti betonového prvku. Odvozuje se od požadavku na dosažení určité úrovně minimální pevnosti betonu. Pro podkladní betony a nekonstrukční betony postačí délka ošetřování 12 hodin. Pro betony konstrukční (základy, opěry, překlady, nosníky, sloupy apod.) je dle náročnosti konstrukce počítat s ošetřováním po dobu několika dní i týdnů.  Běžná doba ošetřování je přibližně jeden týden, což platí zejména pro jarní a podzimní měsíce. V zimním období, především u stropních desek, se beton ošetřuje až několikanásobně déle. V parných letních dnech není nutné prodlužovat dobu ošetřování, ale je nutné jej včas zahájit a zintenzivnit. Mlžení se provádí 2-3 x denně, aby byl povrch betonu trvale vlhký a tím se eliminovalo riziko vzniku trhlin v betonu. 

PRO ZVÍDAVÉ: Délku nutného ošetřování udává „specifikace provádění“ (odstavec 4.2.1 ČSN EN 13670) prostřednictvím stanovení ošetřovací třídy (článek 8.5 a příloha F 8.5 ČSN EN 13670). Na základě této třídy, teploty povrchu betonu a rychlosti vývoje pevnosti betonu se z tabulek F.1, F.2 a F.3 odečte minimální doba nutná pro ošetřování betonu.

 

8.díl: Plochá střecha – lehce, rychle, pevně

Nedílnou součástí každé stavby je střecha. Tento nezbytný stavební prvek má mnoho nezastupitelných funkcí pro zbytek stavebního díla, ale i sám o sobě může být velmi zajímavým architektonickým prvkem. Již od 20. let 20. století si designéři budov dobře uvědomují vizuální a celostně-konstrukční výhody zastřešení s malým sklonem, tzv. ploché střechy, ale až moderní doba pomáhá k tomu, aby plochá střecha byla nejen krásná, ale i správně izolující a nepromokavá. K těmto funkcím může dopomoci i příhodné provedené spádové vrstvy na ploché střeše.

  

Krátce o plochých střechách a spádech

Při návrzích střech lze obecně vycházet z normy ČSN 731901. Tento předpis podrobně popisuje požadavky a doporučení i pro ploché střechy. Plochá střecha se obecně uvažuje do sklonu 5°, tj. 8,75%. Ze stavebního hlediska se optimální sklon u plochých střech pohybuje mezi 3-4%, jelikož v tomto spádu snadno odtéká dešťová voda a zároveň se lze snadno na střeše pohybovat, je-li plánována jako užívaná, pochozí. U ploché střechy je nutné dobře promyslet detail a napojení na atiky, okrajové okapy, vpusti, nebo odtokové kanálky či prostupující konstrukce (komín), a to u všech jejích vrstev – jak konstrukčních, tak izolačních, spádových, či pokryvných-pochozích.

Materiálová řešení

V naší republice se, zvláště u rodinných domů, ploché střechy mírně „zprofanovaly“, pravděpodobně díky 70. a 80. létům 20. století, kdy bylo moderní bydlet v „kostce“ s plochou střechou. Ale materiálová kvalita v daných konstrukcích nebývala dobrá a ploché střechy způsobovaly více problémů, než užitku. Používaly se tepelné izolace z novin, spádové vrstvy ze škvárobetonu, které se, kromě přirozeného rozpadu radionuklidů, rozpadaly i mechanicky, případně velmi na pojivo „hubené“ a tenké potěrové vrstvy, které se míchaly přímo na střeše. Tato řešení jsou již naštěstí minulostí. Když pomineme vývoj izolačních materiálů, límcová těsnění prostupujících materiálů, případně kvalitnější materiál na oplechování, kde už není potřeba o kvalitě zpracování a zabudovatelnosti pochybovat, zbývá nám právě spádová vrstva.

  

Spádové vrstvy

Díky vývoji stavební a výrobní techniky a technologie už není nutné šplhat do výšky po žebřících s pytli cementu a vědry plniva na střechu. V současnosti je možné nechat jeřábem dopravit na střechu směs lehčeného betonu, kterou doveze přímo jeho výrobce, případně nechat na míru „nařezat“ prvky polystyrenových spádových klínů, nebo třeba pohodlně dopravit pomocí mobilní čerpací techniky cementové lité pěny, určené pro uložení do spádu. Každá z uvedených, dnes nejobvyklejších technologií, má své výhody a samozřejmě i svá omezení.

Lehčené (keramzitové, polystyrenové apod.) cementové směsi (betony, potěry) mají relativně vysoké pevnosti, ale i relativně vysokou objemovou hmotnost. Je do nich obvykle potřeba použít výztuž a je nutné je dilatovat. Jejich doprava se provádí většinou pomocí jeřábu a bádií a jejich výroba není vždy pomocí betonáren možná realizovat. Zpracovávat se musí obvykle ručně. Pomáhají, ale jen někdy při statických úlohách. Pro pojížděné střechy jsou velmi vhodné. Jejich izolační funkce je ale omezená.

Polystyrenové klíny (EPS) s přípravou pro natavování izolace jsou naopak velmi lehké, dají se předem připravit podle tvaru střechy a jsou tedy i ve finále tvarovatelné. Jejich transport a pokládka je náročnější na organizaci a bez významné roznášecí desky je nelze použít na pojížděné konstrukce, dále jsou relativně deformabilní a mají nižší pevnost. Co se týká jejich izolační funkce, tak je velmi dobrá. Mírný problém je při řešení detailů, průchodů a styků, kdy je nutné spáry a nedolehy vyplňovat. Tato činnost může způsobovat vznik preferenčních cest pro vodní páru nebo tepelných mostů.

Řešením mohou být právě cementové lité pěny, které mohou obsahovat i polystyrenové perly ze samozhášivého polystyrenu. Tyto pěny mají relativně vysoké pevnosti a nízkou objemovou hmotnost. Jsou schopné řešit rozličné podkladní materiály a spády do 4% či 8%. Lze je použít i pro pochozí či pojížděné střechy (při aplikaci roznášecí vrstvy).

  

Stavba s litou cementovou pěnou

Skupina Českomoravský beton produkuje cementové lité pěny a pěny do spádu pod obchodní značkou PORIMENT. Jejich objemová hmotnost je od 500-700 kg/m3 a pevnost v tlaku 0,5-2 MPa. Příprava podkladu pro tyto pěny je snadná, podklad by měl být čistý, může být mírně nasákavý a může jej tvořit i plech nebo dřevo. Místo použití je samozřejmě vhodné konzultovat s výrobcem. Jelikož jsou pěny i mírně zatékavé, je dobré případné otvory či spáry vyplnit v dostatečném předstihu. Použitelné vrstvy jsou dle zvoleného typu od 2 cm do cca 25 cm v jednom aplikačním kroku. U okrajů střechy je samozřejmě nutné použít bednění pro zabránění úniku pěny. Kolem detailů je možné pak pěnu dotvarovat oškrábáním, nebo ubroušením.

Výroba pěny se provádí přímo na stavbě, pomocí mobilního míchacího a čerpacího zařízení. Stejně tak polystyrenová drť je přimíchávána přímo do stroje na stavbě. To znamená, že z jednoho autodomíchávače, který přiveze speciální cementovou suspenzi, je možné vyrobit kupř. až 18 m3 koncového výrobku. Tento fakt ulehčuje od zatížení staveb vícenásobnými nájezdy. Čerpat PORIMENT do spádu je možné na 200 m do délky a cca 50 m do výšky, čerpací vzdálenosti jsou ale prodloužitelné použitím dalšího čerpadla na stavbě, kde není také nutné hledat přípojky ani vody, ani elektrické energie.

Ukládka pěny probíhá pomocí systému gumových hadic o průměru 50 mm, je tedy pohodlná a fyzicky není náročná. Samozřejmě musíme předem připravit směry a spády budoucí vrstvy, což je možné provést kupř. svařenci z betonářské výztuže, nebo vodícími cemento-pískovými násypy, nebo jednoduše napnutím provázku – to vše v závislosti na složitosti půdorysu střechy a použitém typu pěny. Povrch se pak po nalití do požadované výšky částečně sám slévá a částečně je potřeba použít k jeho urovnání kupř. nivelační hrazdy, stejné jako u samonivelačních potěrů.

Pěna je pak do dvou dnů pochozí a do týdne zatížitelná. Na otevřeném prostranství je samozřejmě problém se srážkami, čerstvý materiál by neměl propršet intenzivní srážkou, případně by měl být chráněný před sluncem při extrémních teplotách (mlžení vodou). Technická doporučení a podmínky použití a ukládky pěn a následné kroky pokládky hydroizolace jsou samozřejmě popsány v technickém listu výrobku, který je dostupný na www.lite-smesi.cz.

  

Pro zvídavé

Skladeb a typů střech a plochých střech existuje samozřejmě mnoho. Kupříkladu jednoplášťové a víceplášťové, nebo standardní a inverzní. U inverzních střech je zamýšlená hydroizolační vrstva až pod vrstvou tepelněizolační. Pro tuto skladbu se cementové pěny obecně nehodí, jelikož jsou i přes svou hutnost mírně nasákavé. Výhoda pěn ale je, že díky vzduchovým pórům, příp. polystyrenovým perlám dobře kompenzují objemové a tepelně-délkové změny a není nutné do jejich vrstev příliš zasahovat smršťovacími či dilatačními spárami.

Tip 1

Pro střechy se složitými spády (psaníčka, hřebeny, zalomení) a změnami spádů s hodnotami do 8% je vhodné použít cementovou litou pěnu s polystyrénem PORIMENT PS 500. Tato pěna má po vytvrdnutí objemovou hmotnost 500 kg/m3 a pevnost v tlaku 0,5 MPa. V jednom kroku při spádu okolo 5 % lze aplikovat vrstvu až 20 cm, při větších vrstvách se doporučuje technologická přestávka a navrstvení. Na tuto pěnu lze aplikovat bez problémů natavované pásy, za použití přípravného, asfaltového, penetračního prostředku. Slouží i jako vhodná tepelná izolace, její součinitel tepelné vodivosti je l = 0,11 W. m-1 . K-1.

Tip 2

Na střechách, které mají naplánované nízké spády a malé stavební výšky (rekonstrukce) a kde není přílišná složitost půdorysu, je vhodné použitá pěny PORIMENT WS 700. Tato pěna je bez polystyrenových perel, a při své objemové hmotnosti 700 kg/m3 má pevnost v tlaku 2 MPa. Součinitel tepelné vodivosti má tato pěna l = 0,13 W. m-1 . K-1. Do tohoto materiálu je možné i použít určité typy kotev vrchní hydroizolace. V určitých případech je samozřejmě možné kombinovat vrstvy PORIMENT PS 500 společně s PORIMENT WS 700.

Zobrazit rádce na podlahy